Melding sluiten
inzicht en ontwikkeling
Menu

Mindfulness

10 tips voor meer mindfulness

Mindfulness is niets meer of minder dan met heel je wezen aandacht besteden aan het nu. Dat creëert ruimte en rust. Voeg met 10 simpele tips meer mindfulness toe aan je leven.
  1. Aandacht voor je adem. Focus eens alle aandacht op uw ademhaling. Dat geeft u de kans om spanning los te laten en te genieten van het gevoel van de stromende lucht. 
  2. Eet bewust. De feestdagen staan in het teken van eten en drinken. Maak daar gebruik van en eet bewust. Breng bijvoorbeeld tijdens het kerstdiner heel bewust uw aandacht naar uw smaaksensatie. Eet langzaam, kauw goed en verken de verschillende smaken van elk gerecht. U zult er extra van genieten.
  3. Lach veel. Lachen is gezond. Het kan heel ontspannend zijn. Dat hoeft niet per sé een schaterlach te zijn. Glimlachen kan ook. Door te glimlachen ervaart u innerlijke rust. Door samen met een ander te lachen, gaat de onderlinge energie al snel stromen.
  4. Vier de feestdagen. Koester de komende feestdagen. Doe alsof het uw laatste moment is. Dit zal helpen om meer aanwezig te zijn, wat uw relaties met vrienden en familieleden ten goede zal komen. Zeg dat u het gezellig hebt, dat u van ze houdt, dat u hen waardeert.
  5. Doe één ding tegelijk. We willen het liefst alles tegelijk doen. Multitasken, het lijkt efficiënt, maar het voorkomt dat je geniet van de afzonderlijke activiteiten en dat je in flow komt. Het veroorzaakt vaak stress en hoofdpijn. Doe één ding tegelijk en zorg voor meer aandacht voor wat u doet. Stop tijdens de feestdagen bijvoorbeeld met eten voor uw computer en met het checken van email terwijl u loopt. 
  6. Maak een meditatie van schoonmaken en koken. Koken en schoonmaken vindt niet iedereen even leuk. Het kunnen echter uitstekende momenten zijn om dagelijks een vast moment voor mindfulness te creëren. Gebruik deze activiteiten om meditatie te doen. Geef er uw volledige aandacht. Concentreer en doe uw handelingen rustig en volledig. Geniet van de vreugde die in het moment verscholen ligt, zoals het gevoel van stromend water over uw handen.
  7. Doorbreek vaste patronen. Ons leven bestaat vaak uit allerlei vaste gewoontes. We lopen de bekende routes en doen op de vaste tijden activiteiten. Probeer regelmatig iets nieuws te ontdekken. Sta vaker open voor het ongewone en doorbreek uw patronen. Zo wordt het alledaagse een bijzondere ervaring.
  8. Plan meer ruimte. We zijn gewend om de hele dag vol te plannen. Dit zorgt voor een vol hoofd. Laat in uw dagschema eens een paar tijdsintervallen open. Dan is er altijd genoeg ruimte voor het geval een taak meer tijd kost dan was gepland en kunt u gemakkelijker inspelen op wat de dag voor u in petto heeft.
  9. Selecteer de juiste bezigheden. Wees u bewust van gedachten en gevoelens in het hier en nu. Pas daar uw bezigheden op aan. U zult merken dat u sneller in flow komt en er meer van geniet.
  10. Neem tijd voor mindfulness. U wilt wel meer doen met mindfulness, maar elke keer schiet het er toch bij in. Volg de training Mindfulness (standaard) of de training Mindfulness (intensief). U leert technieken om op uw werk met mindfulness aan de slag te gaan.