Melding sluiten
inzicht en ontwikkeling
Menu

Checklist: conficten aanpakken

Wat is de beste aanpak om een conflict op te lossen? Deze checklist biedt een handig hulpmiddel bij het bepalen van de ernst van conflicten en de te nemen stappen om conflicten op te lossen. Lees meer!

Wat kunt u doen om een conflict op te lossen? Deze checklist biedt een handig hulpmiddel bij het bepalen van de ernst van het conflict en de te nemen stappen om het conflict op te lossen. Is er wel sprake van een echt conflict? En zo ja, hoe staat u er dan in? En de ander? Kunt u onderhandelen? Of heeft u hulp nodig van een onafhankelijke derde partij (mediation)?

1. Is er wel een conflict?

  • Is er sprake van een conflictsituatie of is er gezonde spanning? Een ander standpunt is immers nog geen conflict.
  • Ervaart de ander dat er een conflict is ontstaan?
  • Zou ik in een gesprek met de ander durven te erkennen dat er een conflictsituatie is ontstaan?



2. Het gedrag van de ander
Bij conflicten zijn meerdere partijen betrokken. Analyseer eens hoe u de ander ervaart. Als u het gedrag van de ander beter kunt inschatten dan kunt u ook handiger opereren in het conflict. De ander is:

  • Geïrriteerd
  • Welwillend
  • Niet gericht op samenwerken
  • Star
  • Zakelijk
  • Onbetrouwbaar
  • Aandachtig
  • Onverschillig
  • Rustig
  • Gehaast
  • Open
  • Defensief
  • Collegiaal
  • Afstandelijk
  • Soepel
  • Bevoogdend
  • Luisterend
  • Opschepperig
  • Redelijk
  • Onredelijk 
  • Formeel
  • Afhoudend
  • Professioneel
  • Dominant


3. De ander
Kijk eens naar de belangen van de ander:

  • Welke belangen heeft de ander?
  • Hoe zou het zijn om in de schoenen van de ander te staan?
  • Wat probeert de ander eigenlijk te zeggen?
  • Heb ik wel goed naar de ander geluisterd?



4. Mijn gevoel bij de situatie

Kijk hoe u zich voelt bij het conflict en probeer vervolgens conclusies te trekken en dan pas te reageren.

  • Ik word zenuwachtig van dit conflict
  • Ik ben klaar voor de strijd
  • Ik voel me beledigd
  • Ik sla helemaal dicht
  • Ik voel me overbluft
  • Ik maak me kwaad
  • Ik laat me (te) snel overhalen
  • Ik ga een tactiek bedenken
  • Ik geef geen strobreed toe
  • Ik wil ik het conflict koste wat kost winnen
  • Ik wil in ieder geval de sfeer goed houden
  • Ik kan zo niet meer samenwerken met de ander
  • …..................................... 
  • Zal het helpen als ik de ander(en) vertel hoe ik me voel?
  • Wat wil ik veranderen?
  • Hoe kan ik mijn kant van de situatie aan de ander(en) vertellen zonder dat mijn verhaal klinkt als een directe aanval?



5. Het conflict oplossen

Wil ik het probleem eigenlijk wel oplossen?


6. Wat houdt mij tegen?
Als ik aarzel om de situatie op te lossen, komt dat dan:

  • Door iets uit het verleden?
  • Prestige?
  • Gezichtsverlies?
  • Machtsstrijd?
  • Persoonlijke  verhoudingen?
  • Door iets waarvan ik niet heb toegegeven dat ik het wil?
  • Door iets wat ik in de ander onaangenaam vind?


7. Onderhandelen
Een conflict is soms op te lossen door te onderhandelen. Bedenk in dat geval wat u wilt bereiken en welke punten er in ieder geval opgelost moeten worden. Het is verstandig om ook te kijken naar de belangen van de ander.


8. Het gebruiken van macht

  • Gebruik ik macht (dreigen met juridische stappen, het opschorten van het overleg of het inschakelen van de directie)
  • Gebruikt de ander machtsmiddelen?
  • Welke mogelijkheden zij er nog om samen te werken, in plaats van elkaar te bestrijden?



9. Mediation
Kom ik hier zelf uit of heb ik ondersteuning nodig van een neutrale buitenstaander?


10. Strijd
Als het conflict ontaard in strijd kunt u bijvoorbeeld gaan procederen of de publiciteit zoeken. U kunt ook het vertrouwen opzeggen. Er is nu meestal geen weg terug meer. U wint of u verliest. Bedenk goed of u de strijd zo aan wil gaan.


Interessant trainingen
GITP biedt trainingen op het gebied van conflicthantering en communicatie: