Melding sluiten
inzicht en ontwikkeling
Menu

Timemanagement: 13 slimme tips

Handige lijst met time management tips. Doe er uw voordeel mee!
  1. Neem de tijd om een planning te maken. Dat kóst tijd, maar verdient zich later terug.
  2.  Stel prioriteiten. Kies bewust wat u wel en niet oppakt. Probeer te voorkomen dat uw agenda te veel door anderen wordt bepaald.
  3. Start (telefoon)gesprekken en memo’s met het doel. U werkt zo doelgerichter.
  4. Plan dagelijks en wekelijks. Maak aan het eind van de dag en de week alvast een planning voor de komende dag en week. Dat geeft rust en overzicht.
  5. Een periode heeft drukke en minder drukke periodes. Kijk daarom vooruit. Drukke tijden zie je aankomen, plan er tijd voor in. 
  6. Plan realistisch, anders raakt u alleen maar gefrustreerd en krijgt u nooit dat voldane gevoel aan het eind van de dag wanneer u iets hebt afgerond. Plan daarom ook buffers zodat u uw achterstand kan wegwerken.
  7. Lees en reageer niet de hele dag uw e-mails en andere berichten. Je kunt dit beter op twee momenten per dag doen dan de gehele dag door. U kunt zo uw geplande taken de aandacht blijven geven.
  8. Plan per dag niet te veel. Beter één ding afmaken dan met allemaal open eindjes blijven zitten. Dit argument is ook prima te gebruiken wanneer iemand met extra taken bij u aanklopt.
  9. Plan bruto in plaats van netto. Plan dus ook reistijd, voorbereidingstijd, zoektijd, looptijd, opstarttijd in. Onbewust gaat er veel tijd verloren.
  10. Pak niet alles op. Delegeer taken. Maak een overzicht van taken die u aan een ander kunt overdragen. 
  11. Neem de tijd om ongestoord te kunnen werken aan taken die essentieel maar niet urgent zijn. Zet uw telefoon uit en doe de deur dicht. 
  12. Doe gelijksoortige taken achter elkaar. Dat scheelt opstarttijd.
  13. Plan 60% van uw dag en houd 40% onvoorzien.

Beter worden in timemanagement?
GITP biedt verschillende timemanagement trainingen die u handvatten geven om efficiënter en effectiever met uw tijd om te gaan.: