Melding sluiten
inzicht en ontwikkeling
Menu

Rabobank inspireert klanten met Online Masterclass internationaal ondernemen

Inspiratie, ondersteuning en praktische handvatten voor ondernemers met internationale ambities

Rabobank ontwikkelde samen met GITP de Massive Online Open Course (MOOC): Online Masterclass Internationaal Ondernemen. De MOOC inspireert, ondersteunt en geeft ondernemers praktische handvatten om succesvol te zijn in het buitenland. Doel: internationaal actieve ondernemers helpen met de vele barrières waar ze tegenaan lopen. Op een eigentijdse en inspirerende wijze. En met succes: 2.700 deelnemende ondernemers beoordeelden de MOOC met een gemiddeld rapportcijfer van een 8.

 

  • Leeraanbod afgestemd op de kenmerken van doelgroep
  • Afwisselende inhoud en variatie in eigentijdse leervormen
  • Combinatie van social en mobile learning
  • Begeleiding door e-coach
  • Resultaat: internationaal sterkere positie ondernemers; verbeterde relatie Rabobank met deze doelgroep

Rabobank in het kort

 logo Rabobank

  • Sinds 1972 
  • Coöperatie met 2 miljoen leden 
  • 8,7 miljoen klanten wereldwijd
  • 857 vestigingen wereldwijd, waarvan 475 Nederland
  • Omzet 2016 12,8 miljard euro, nettowinst ruim 2 miljard
  • Ruim 45.000 fte in 44 landen
  • Hoofdvestiging: Utrecht
  • www.rabobank.com

Onze adviseur

Wouter Willemsen

Programmaleider

In het concurrerende banklandschap is het essentieel om positieve en unieke klantervaringen neer te zetten. Traditionele kanalen lenen zich hier niet voor. Voor ondernemers met internationaal ambities is binnen de Rabobank veel versnipperde en niet-eenduidige informatie beschikbaar. Rabobank - actief in 120 landen – heeft weliswaar de kennis en het netwerk om internationale ondernemers te ondersteunen, maar is niet altijd top of mind bij ondernemers. Voor Rabobank reden om actief op zoek te gaan naar inspirerende manieren om ondernemers helpen.

De concrete vraag: hoe kunnen we als internationale bank ondernemers beter bijstaan met kennis en kunde?

De Masterclass behandelt onderwerpen zoals: marktverkenning, cultuur, import/export, lokaal vestigen, marktbetreding en geldstromen. Iedere module uit de MOOC bestaat uit:

  • e-Coach Bert Kuizenga die de deelnemer met videoboodschappen begeleidt.
  • Hoorcolleges van experts van Rabobank
  • Interview met een expert of ondernemer
  • Tips & tricks van ervaren ondernemers en netwerkorganisaties (onder andere KvK, Fenedex en RVO)
  • Do’s & don’ts van Rabobank’s wereldwijde International Desks
  • Casestudies van ondernemers, onderzoeken en interessante websites en artikelen
  • Een afsluitende test.

 

“De kwaliteit, de diversiteit aan ervaren personen én het uitgebreide aanbod aan informatie en tips heeft mij verrast.” – ondernemer Marijn Otte, e-Active B.V. 

Social learning: leren van elkaar
De MOOC is ingericht op een wijze waarop ondernemers van elkaar leren. Zo worden:

  • tips en ervaringen van mede-ondernemers en objectieve netwerkpartners centraal gesteld.
  • ondernemers op het platform gestimuleerd om te discussiëren.
  • deelnemers de mogelijkheid geboden om peers te selecteren die in een specifiek land of sector actief zijn.

Motivatie vasthouden
Bij MOOCs is het gebruikelijk dat het aantal deelnemers die de eindstreep halen laag is. Om deelnemers te activeren werd bij de inrichting van de MOOC rekening gehouden met de kenmerken van de doelgroep:

  • Alle modules worden in één keer opengesteld in plaats van één nieuwe per week.
  • Deelnemers krijgen reminders van e-coach Bert Huizenga.
  • Het lesaanbod is afwisselend en er is variatie in de leervorm.
  • De gamification elementen passen goed bij de concurrerende mindset van een ondernemer.
  • De MOOC is responsive en werkt op elk apparaat (desktop, tablet, mobiel).
  • Er wordt vooraf duidelijk gecommuniceerd wat de studiebelasting is.
  • De leercontent is compact.

“Verfrissend, gedegen en ook nog leuk om te volgen; met vragen die stimuleren tot research en dieper nadenken.” – ondernemer Peter M. de Kam, Meatless B.V

 

MOOC versterkt ondernemers én hun relatie met Rabobank

Dankzij de MOOC is Rabobank in staat haar ruime ervaring en kennis over internationaal zakendoen te laten zien. Rabobank komt zo in contact met ondernemers en helpt hen met waardevolle content. Met de MOOC als content marketing instrument wordt met de ondernemers een sterke relatie opgebouwd. De MOOC bleek een waardevolle aanvulling op bestaande middelen zoals websites en events: 2.700 deelnemers beoordelen de MOOC met een gemiddeld rapportcijfer van een 8,0.