Melding sluiten
inzicht en ontwikkeling
Menu

Werving: zoek een archetype in plaats van het schaap met de 5 poten

“In deze tijd heb je de omdenkers en de dwarsdenkers nodig om het verschil te kunnen maken”

“De top en de lijn van organisaties zijn nog steeds op zoek naar het schaarse schaap met de vijf poten, terwijl het maar de vraag is of dit schaap succes oplevert.” Dat stelt Jolanda Salari, Managing Consultant bij GITP Talent Search. Zij signaleert dat nog te veel organisaties bij de invulling van vacatures, een oud functieprofiel uit de la pakken en daar rigide aan vast houden, zonder er rekening mee te houden dat de organisatie nu anders is dan vijf jaar geleden. “De wereld is veranderd. Het tempo ligt vele malen hoger. Dat vereist een ander functieprofiel, of een andere kijk op het functieprofiel.”

door: GITP

Volgens Jolanda Salari zouden organisaties er beter aan doen op zoek te gaan naar een archetype dat past bij de eisen van het hier en nu en de bewegingen van de organisatie in de komende twee jaar. “Los van kennis en kunde, gaat het om talent en drijfveren. In deze tijd heb je de omdenkers en de dwarsdenkers nodig om het verschil te kunnen maken. Iemand met een zesje op kennis en kunde, maar zo gedreven om er een succes van te maken, is heel waardevol. Onderweg kan de kennis en kunde altijd bijgeleerd worden. Ik zie echter gebeuren dat organisaties niet anders of soepeler gaan kijken als vacatures lang onvervuld blijven, ze gaan juist nog fanatieker zoeken naar dat schaap met de vijf poten.”


HR heeft de sleutel

“Daar komt bij dat kandidaten veel kritischer zijn dan vijf jaar geleden. De twintigers en dertigers van nu vragen veel meer zingeving. Hij of zij heeft een totaalplaatje van zijn of haar leven, en daar is werk slechts een onderdeel van. Een houding van ‘je komt bij ons werken en gaat gewoon doen wat je moet doen’, kan echt niet meer. Als organisatie moet je dat snappen en omarmen in plaats van in de contramine schieten.” Het goede nieuws is dat Salari signaleert dat, in tegenstelling tot de top en de lijn, HR wel anders wil kijken naar werving. Daarmee heeft HR de sleutel in handen. “HR moet nu aan de bel trekken, zichzelf in positie brengen en op basis van feiten en cijfers overtuigen dat bij werving van nieuwe mensen, de oude manier van denken staat voor trekken aan een dood paard. Anders worden cruciale posities in een organisatie niet bemand.”

 

Kritisch kijken en benchmarken
Wat volgens Jolanda moet gebeuren om vacatures snel en op een goede manier ingevuld te krijgen is, ten eerste: kritisch kijken naar wat de organisatie echt nodig heeft, en ten tweede: zorgen dat de benchmark op orde is. “Hiermee bedoel ik dat je inzicht hebt in hoeveel mensen er zijn afgestudeerd in de richting die je zoekt, waar die mensen willen werken en waarom, en wat je hen te bieden hebt in vergelijking met je concurrenten. Daarna gaat het om anders kijken. Durf het maar eens te doen. Begin klein. Geef een contract van een half jaar en kijk hoe het uitpakt.”

 

Leren en dan weer verder
Salari geeft toe dat het voor kleine organisaties moeilijk kan zijn om specialisten aan te nemen die nog niet over alle kennis en kunde beschikken die nodig is. Daar staat tegenover dat er volgens haar voor organisaties vanaf vijftig medewerkers wel voldoende ruimte is om dit spanningsveld te doorbreken. “Om in deze tijd als wendbare organisatie te opereren en dus ook anders naar werving te kijken, is lef en avontuur nodig. Die woorden spreken kandidaten aan. Zij zijn niet op zoek naar een vast contract voor het leven. Ze willen graag leren en daarna weer verder. Op die manier kun je de pareltjes vinden die je anders nooit tegen was gekomen.”

 

Over Jolanda Salari
Jolanda Salari is Managing Consultant bij GITP Talent Search, de recruiter voor wendbare professionals, teamleiders en managers met enkele jaren werkervaring.