Samenwerken aan een sterk fundament voor een vernieuwde organisatie GMK

Bij de samenvoeging tussen verschillende organisaties is het soms nodig om terug te gaan naar de tekentafel. Dat was het geval voor Impuls. Een Amsterdamse kinderopvangorganisatie die een bestuurlijke fusie aanging met Akros en Combiwel voor kinderen. Hoe bouw je een sterk fundament voor zo’n vernieuwde organisatie? Samen met GITP werkt Impuls aan de inrichting van een nieuw Shared Service Center, dat de ruggengraat vormt voor Groep Maatschappelijke Kinderopvang (GMK) met daaronder de drie labels Impuls, Akros en Combiwel voor Kinderen.
LR GMK 3

VRAAGSTUK

Door de integratie van Impuls, Akros en Combiwel voor kinderen in de nieuwe organisatie GMK was er een nieuwe organisatiestructuur nodig. Nicoline Tolhoek is interim Project HR Advies bij GMK en nauw betrokken bij dit veranderproces. Ze vertelt: “Het Shared Service Center is overkoepelend voor de drie labels van GMK en is een cruciaal onderdeel van de organisatie. Het is ondersteunend aan de kinderopvanglocaties, waar 80% van onze medewerkers werkt. Door de vernieuwingen was het nodig om een Shared Service Center in te richten.”

Het herschrijven en opnieuw waarderen van functies binnen het Service Center was van belang om de nieuwe structuur te laten slagen. "We hadden een onafhankelijke partij nodig om dit zorgvuldig en objectief aan te pakken," vertelt Nicoline. "Daarom schakelden we GITP in."

quotation marks

Nicoline Tolhoek, interim Project HR Advies bij GMK “Het is belangrijk om dit proces objectief te houden. Door GITP te betrekken garanderen we onafhankelijkheid en gedegenheid. Je hebt het tenslotte over het werk van mensen. Dat moet zorgvuldig gebeuren.”

GROEIPOTENTIEEL

Een nieuw ingericht Service Center biedt de kans om de organisatie efficiënter en toekomstbestendiger te maken, waardoor de medewerkers die op de kinderopvanglocaties werken hun werk goed kunnen doen. “Dat is uiteindelijk waar we het voor doen”, zegt Nicoline. “Als de locatiemanagers bijvoorbeeld snel rouleren, krijg je het nooit op orde. Om te zorgen dat zij hun werk goed kunnen doen, is duidelijkheid en structuur nodig. Die helikopterview komt vanuit de functies in het Service Center.”

Er is voor Nicoline een belangrijk aspect dat daarbij niet uit het oog verloren mag worden: “Het is belangrijk om dit proces objectief te houden. Door GITP te betrekken garanderen we onafhankelijkheid en gedegenheid. Je hebt het tenslotte over het werk van mensen. Dat moet zorgvuldig gebeuren.”

GROEIPLAN

Samen met GITP werden de competentie-eisen per functie in kaart gebracht. Dit gebeurde in drie lagen: directie, management en operationele teamleiders. Daarnaast werden nog twee andere functies, die van bestuurssecretaris en medewerkers personeelsplanning, meegenomen in dit project.

“We hebben gekeken naar wat er per functie nodig is: welke competenties moeten worden getoetst en wat verwachten we van de kandidaten? Het was belangrijk om elke rol kritisch te bekijken”, zegt Marlies van Toorenburg. Marlies is assessment psycholoog bij GITP en begeleidt GMK bij dit project. “Op basis daarvan hebben we een competentieprofiel ontwikkeld. In totaal ging het om negen verschillende functies waar we mee aan de slag gingen. Daar hebben we vervolgens passende assessments voor gekozen.”

Het traject verloopt in fasen, beginnend met interne selectie en daarna, indien nodig, externe werving.

De planning was ambitieus, maar dankzij de samenwerking met meerdere adviseurs kon GITP flexibel inspelen op de behoeften. Nicoline: “Wat ik sterk vond, was de combinatie van voortgangsbewaking en korte lijnen tussen ons en GITP. Dat heeft echt bijgedragen aan de snelheid en kwaliteit van het project.”

GROEIKRACHT

Het project is in volle gang. “We zijn begonnen met het werven van de directiefuncties", zegt Nicoline. “Het assessment speelt een belangrijke rol in het selectieproces. Het laat zien of mensen geschikt zijn om die functie te bekleden. Dat geeft niet alleen inzicht in de competenties van de kandidaten, maar ook de kans om deze objectief te meten én kritisch te kijken naar wat de organisatie nodig heeft.”

De samenwerking tussen GMK en GITP werd gekenmerkt door gelijkwaardigheid en wederzijds vertrouwen. Marlies: “Vanaf het begin voelde de samenwerking als een gelijkwaardig partnerschap. We konden echt meedenken over wat het beste was voor de organisatie. Dat werkt heel prettig.”

De volgende stap? “Assessments geven nuttige inzichten waar de krachten en aandachtspunten van medewerkers liggen”, zegt Nicoline. “In dit project hebben we ze als selectiemethode ingezet, maar assessments bieden ook een kans om de ontwikkeling van medewerkers en de groeipotentie van de organisatie volledig te benutten.”

Praktische informatie

  • Type traject: Selectie en ontwikkelassessment
  • Looptijd: 3 tot 5 maanden
  • Aantal deelnemers/groepen: minimaal 14
  • Gebruikte leermiddelen: assessments
  • Adviseurs/trainers: Marlies van Toorenburg
Logo GITP 1080 x 1080

2025 GITP.nl

GITP is ISO 9001:2015 en ISO 27001:2017 gecertificeerd

Iso 9001 2015
EIK ISO27001