Info Support is een innovatieve IT dienstverlener en consultancy organisatie die voor grotere opdrachtgevers software bouwt én beheert. Vakmanschap en ontwikkelingsmogelijkheden staan er hoog in het vaandel. Nanda Geleedst werkt ruim 13 jaar bij Info Support als Human Development Adviseur. Ze houdt zich bezig met de ontwikkeling van medewerkers en adviseert management en medewerkers over HR gerelateerde vraagstukken. Nanda is één van de begeleiders van het Next Step programma waarin GITP de partner is voor het vormgeven en verzorgen van de social skill ontwikkeling.
De volgende stap in je carrière
Nanda: “Het Next Step programma komt op een cruciaal ontwikkelmoment voor medewerkers. Bij Info Support werken we vooral vanuit projectteams. Sommige medewerkers maken de stap om uit het vertrouwde projectteam te stappen en een meer sturende en verantwoordelijke rol aan te nemen als architect of senior Way-of-Working (WoW) professional.” Een nieuwe stap, die vraagt om andere vaardigheden. Info Support heeft een eigen kenniscentrum met vakinhoudelijke trainingen, maar er is meer nodig voor een succesvolle Next Step. Bas Barten is trainer bij GITP en nauw betrokken bij het project: “GITP verzorgt de soft skill trainingen voor het Next Step Programma bij Info Support. Denk aan sociale vaardigheden als communicatie, adviesvaardigheden, persoonlijk leiderschap, organisatiesensitiviteit en timemanagement.”
Dat sociale vaardigheden belangrijk zijn, is voor Info Support niets nieuws: “Al zo lang als ik hier werk, besteden we aandacht aan soft skills”, zegt Nanda. Drie jaar geleden heeft GITP het stokje overgenomen van een andere partij. “We hebben toen opnieuw naar de inhoud van het Next Step programma gekeken. Belangrijke thema’s als stakeholdermanagement hebben ook in het nieuwe programma een plek gekregen, maar we hebben tegelijkertijd het traject iets breder ingezet. Van alleen een traject voor architecten, naar een programma dat ook door medewerkers met een andere functie gevolgd kan worden”, vertelt Nanda. “Het grote voordeel hiervan is dat deelnemers ook inzicht krijgen in de kennis, kunde en problematiek van de andere rollen.”
Wie doen er mee aan The Next Step?
Het programma duurt een jaar en per jaar doen er ongeveer tien medewerkers mee. “Deelnemers worden voorgedragen voor Next Step door hun leidinggevende”, vertelt Nanda. Vervolgens begint het uitgebreide selectieproces. “Dat is zo uitgebreid omdat we enerzijds mensen willen faciliteren, maar we willen wel dat ze de capaciteiten hebben om die ontwikkeling ook aan te kunnen. Dat begint met een gesprek met een senior architect/senior WoW professional. Daarna komt GITP in beeld voor een assessment.” Het assessment geeft inzicht of een medewerker naar het benodigde abstractieniveau kan groeien. Dit samen geeft uiteindelijk de doorslag of iemand wel of niet aan het traject mee kan doen.
Uitgebreide intakes: met een reden
Voor Bas geeft het uitgebreide intakeproces belangrijke handvatten voor de rest van het traject: “De resultaten uit het assessment geven de deelnemer inzicht in zijn/haar kwaliteiten en valkuilen. In een 1-op-1 sessie neem ik samen met de deelnemer de resultaten uit het assessment door. We kijken heel specifiek welke soft skills de deelnemer nog mag ontwikkelen en hoe dit bijdraagt aan de ‘next step’ die hij/zij wil zetten.” Neem een deelnemer die uit zijn assessment haalt dat hij wat assertiever mag zijn, om zo meer tegenwicht te kunnen bieden aan een klant wanneer hij advies geeft. “Ik kijk met zo’n deelnemer naar de situaties waarin dit speelt. Wanneer merk je echt dat je minder assertief bent dan je zou willen? En vooral: wat kost dat jou op dit moment? Hoe ziet het eruit als je assertiever bent? Wat doe je anders? En dus: wat wil je leren tijdens de trainingen”, legt Bas uit. “Vervolgens werk ik daar met hem/haar aan. Dat maakt de assessments heel praktisch en nuttig voor zowel de selectie als het ontwikkelproces!”
Echt het verschil maken
Bas is niet alleen te spreken over de inzet van assessments bij Info Support. Ook de reacties van de deelnemers zorgen ervoor dat dit project veel voldoening geeft. Bas: “Ik word altijd erg blij als ik merk dat deelnemers écht stappen zetten door de inhoud van het programma. Zo zei een deelnemer onlangs dat het veel beter lukt om zijn gevoel bij situaties te betrekken en dat hij meer naar gevoel durft te vragen bij een klant of bij zijn team. Dat geeft hem vervolgens een beter beeld van wat er speelt en de mogelijkheid om effectiever in gesprek te gaan. Dat is waar je het voor doet!”
Info Support blijft groeien en de potentie van de medewerkers groeit mee. Nanda: “We hebben nu alweer vier kandidaten voor de volgende Next Step. We hebben ieder jaar zeker een groep vol.” Maar dat betekent niet dat het werk erop zit, want het programma blijft zich ontwikkelen. Nanda: “We blijven verbeteren. Samen met GITP kijken we constant wat we beter kunnen doen. Wat deze groep of persoon nodig heeft. Hoe we communiceren richting het management. Op die manier zijn we echt samen bezig om het ontwikkeltraject zo goed mogelijk te faciliteren.”
Looptijd project: 3 jaar
Looptijd leergroep: 1 jaar
Aantal groepen: 2 groepen afgerond, 3e groep lopend
Aantal deelnemers: 10 per groep
Gebruikte leermiddelen: Assessments, persoonlijke online leeromgeving
Trainer: Bas Barten
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.