inzicht en ontwikkeling
Menu

Cursus ADHD aanpakken op school door trainen van leerkrachten

Postacademische train-de-trainer cursus voor psychologen en pedagogen in onderwijs en GGz

Het trainingsprogramma 'Een nieuwe koers' past in het behandelaanbod van specialistische hulp aan kinderen en jongeren met ADHD en hun gezinnen. Via deze training krijgen leerkrachten handvatten om probleemgedrag van kinderen met ADHD te beïnvloeden, zij leren de emoties die ADHD-gedrag bij hen zelf oproept beter te hanteren en samen te werken met ouders in de aanpak van deze kinderen. De methodiek is geschikt voor zowel individuele begeleiding als groepsgewijze training van leerkrachten. In deze cursus leer je hoe je zelf deze training kunt geven. Daarbij is er veel aandacht voor het ontwikkelen van je vaardigheden als trainer. We gaan ook in op de e-healthversie van deze leerkrachttraining. 

Wij geven je een cadeau! Volg je deze cursus dan mag je gratis meedoen met een geaccrediteerd live webinar naar keuze. 

  • een train-de-trainer cursus voor psychologen en pedagogen in het onderwijs en de GGz
  • training van leerkrachten als onderdeel van een multimodaal behandelaanbod ADHD
  • toepassing van gedragstherapeutische principes in het trainen of begeleiden van leerkrachten (basis- en voortgezet onderwijs)
  • Prijs inclusief:
  • toegang tot de online leeromgeving van GITP
  • uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning)
  • geaccrediteerd certificaat
  • uitgebreide lunch
Cursus ADHD aanpakken op school door trainen van leerkrachten

8,7

8,7 van de 101

0 Bekijk reviews

€ 645,00

Cursusprijs i

Offerte aanvragen
+Toevoegen aan opleidingsplan i
Word je als gedragsdeskundige ingeschakeld bij de aanpak van ADHD-gedrag op scholen? Door het programma ‘Een nieuwe koers’ te gebruiken in de training of begeleiding van leerkrachten kun je hun kennis en vaardigheden zodanig vergroten dat zij effectiever omgaan met kinderen en jongeren met ADHD.

Accreditatie Punteni

PE

Waar en wanneer?

Locaties

Eerstvolgende startdata

Utrecht

vr. 
23 mrt. 2018
vr. 23 mrt. 2018 09:30 - 16:30 Utrecht
vr. 06 apr. 2018 09:30 - 16:30 Utrecht
Toon alle data en locaties

Docent(en)

Esther ten Brink

Esther ten Brink is psychotherapeut/gedragstherapeut, supervisor VGCt, werkt bij Lucertis kinder- en jeugdpsychiatrie in Zaandam

Studiebelasting

12 uur
zelfstudie

12 contacturen

Deelnemers ontvangen een GITP PAO-certificaat op basis van aanwezigheid (minimaal 75%) en actieve deelname. Voor een certificaat met accreditatie is minimaal 90% aanwezigheid, actieve deelname en een voldoende resultaat over de toets vereist. De toets bestaat uit een schriftelijke opdracht die wordt beoordeeld door de docent. 

Accreditaties: 

  • VGCt (nascholing voor de herregistratie): 12 contacturen
  • registratie NVO Orthopedagoog-Generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog: 12 uur
  • herregistratie NVO Orthopedagoog-Generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog: 12 uur
  • SKJ: Het SKJ accepteert voor zowel de (her)registratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend: 12 punten 

 
Accreditatie Nummer Accreditatie Punten
NVO/NIP K&J 219621 12,0 (Behandeling 12,0)
SKJ 219621 12,0 (Behandeling 12,0)
VGCt 219621 12,0
Pedagogen en psychologen die werken bij GGz-instellingen, schoolbegeleidingsdiensten en/of op andere wijze betrokken zijn bij de behandeling van kinderen/jongeren met ADHD op school of leerkrachten in het basis- of voortgezet onderwijs opleiden, begeleiden of coachen.

Dag 1

  • het multimodaal behandelaanbod bij ADHD
  • de leraar als medebehandelaar
  • groepsaanpak versus kindspecifieke aanpak
  • psycho-educatie ADHD
  • observatie, analyse van probleemgedrag
  • veranderen situatie, veranderen gevolgen
  • interventies in verschillende situaties: werksituatie, overgangsituatie en vrije situatie

Dag 2

  • bespreken van de huiswerkopdrachten
  • probleemoplossingsvaardigheden
  • het hanteren van de stress die ADHD-gedrag oproept bij leraren
  • storende cognities in samenwerking met ouders
  • trainersaspecten: rol, houding, therapeutische vaardigheden trainers
  • oefenen met de uitvoering van (gedeeltes van)trainingssessies
  • implementatie van de training binnen eigen werksituatie
  • e-healthversie van de training.

Theoretische verdieping vindt plaats door bestudering van literatuur, uitleg door de docent en het maken van huiswerkopdrachten. Je draagt actief bij aan de cursusbijeenkomsten door de inbreng van casussen en deelname aan praktische oefeningen met rollenspel. Je vertaalt de literatuur naar je eigen praktijksituatie en maakt een plan van aanpak voor je werksituatie. 
Je moet rekenen op circa 12 uur huiswerk (literatuurstudie en huiswerkopdracht). 

Literatuur 

Verplicht

  • Hinfelaar, M.L., Brink, E.L. ten  (2012), Een nieuwe koers, effectieve aansturing van kinderen met ADHD in het basis- en voortgezet onderwijs. Amsterdam: Pearson, ISBN 9789026522451. 
    Over dit boek moet je beschikken tijdens de cursus. Je ontvangt een reader met aanvullende literatuur.

Aanbevolen 

  • Krab, K.J., Engelen-Snaterse, T.J., Boer-Boosman, B.R. de (2000), Gedragsverandering binnen en buiten de klas. Hoevelaken: CPS, ISBN 978 90 650 82633 
    Je moet rekenen op circa 12 uur huiswerk (literatuurstudie en huiswerkopdracht). 

Na afloop van deze cursus:

  • heb je meer kennis en inzicht in de psychosociale behandeling van ADHD en de rol die leerkrachten daarin kunnen spelen
  • beschik je over vaardigheden om leerkrachten te begeleiden en trainen in het effectief omgaan met kinderen en jongeren met ADHD en hun ouders
  • kun je theoretische kennis over ADHD vertalen in praktische handvatten, observaties en analyses maken van gedrag en een plan van aanpak opstellen inclusief evaluatie

Klik op een startdatum om de lesdata te zien.

Locaties

Eerstvolgende startdata

Utrecht

Eerstvolgende startdata

23 mrt. 2018

Docent

Esther ten Brink

vr. 23 mrt. 2018 09:30 - 16:30 Utrecht
vr. 06 apr. 2018 09:30 - 16:30 Utrecht
Schrijf ook een review
  • 4 van de 5 sterren

    Inspirerende indruk

    Datum :

    Door : Eline van Dijck

    Een inspirerende indruk die mij motiveert om het geleerde direct in de praktijk toe te passen.

  • 4 van de 5 sterren

    Datum :

    Door : Eline van Dijck

    Een inspirerende indruk die mij motiveert om het geleerde direct in de praktijk toe te passen.

  • 4 van de 5 sterren

    Geïnspireerd

    Datum :

    Door : Marcia Kint

    Erg prettig om op een praktische manier bezig te zijn met hulpvragen van ouders, kinderen en leerkrachten. Ik ben geïnspireerd om zaken op een nieuwe manier te bekijken.

  • 5 van de 5 sterren

    Geboeid

    Datum :

    Door : Diana Steenbakkers

    Interessante en zeer informatieve, prima cursus ook voor mensen met al veel ervaring op het gebied van ADHD. Cursus verloopt in een hoog tempo en houdt je daardoor geboeid van begin tot eind. Veel bruikbare, nieuwe ideeën opgedaan.

  • 4 van de 5 sterren

    Datum :

    Door : Carina Ligthart

    Erg inspirerende, heel positief ingestelde docent en voorbeeldtherapeut, die overal een oplossing voor bedenkt! Heel veel in korte tijd geleerd. Veel handvatten gekregen om ADHD beter te kunnen begeleiden in onderwijs.

  • 5 van de 5 sterren

    Datum :

    Door : Nynke de Jong

    Heel bruikbaar, veel practische heldere informatie, veel mooie oefenmomenten. Docent kan informatie enthousiast overdragen. Beide cursusdagen was ik van het begin tot het einde betrokken. Heel leuk en positief!

We kunnen elke cursus als incompany cursus of in aangepaste vorm als maatwerk verzorgen. Daarnaast geven we je uiteraard graag vrijblijvend en gratis opleidingsadvies.

+Toevoegen aan opleidingsplan