Als adviseur zit je vanaf het eerste moment in een krachtenveld van belangen. Vaak ken je de spelers nog niet, terwijl je al wel onderdeel bent van het veld. Jouw opdrachtgever benadert je met een vraag, een probleem of een wens: het team heeft een impuls nodig, de klantgerichtheid moet omhoog, de resultaten moeten beter. Vaak is een achterliggende vraag hoe de opdrachtgever zelf effectief kan beïnvloeden in het krachtenveld van belangen waarin hij of zij zit.
26 jan. 2022
In deze blog delen we onze ervaring over hoe je jouw opdrachtgever hierbij kunt helpen. We beschrijven drie stappen:
Bij het in beeld brengen van het krachtenveld helpt het om het veld te tekenen of fysiek in beeld te brengen met figuren (dat kunnen bijvoorbeeld kopjes zijn, pionnen of stiften). Vaak werkt het goed om het vraagstuk, een project, een team in het midden van het veld neer te zetten. Daaromheen komen de belangrijkste spelers. Die staan op een bepaalde afstand van het centrum. Hoever verder weg, hoe minder betrokken een speler is. Daarnaast kun je aangeven in welke richting hun aandacht gaat. Is die gericht op het project/vraagstuk of op belangrijker zaken? Verder kun je met lijnen de relatie tussen de spelers aangeven. Dat kan er in eenvoudige vorm zo uit zien:
In de figuur is “1” het project, de vraag. 2 tot en met 7 zijn de personen die een rol spelen in het krachtenveld. Zij hebben een bepaald belang en beïnvloeden op basis hiervan mensen in het veld.
Als adviseur kun je de volgende vragen stellen aan de opdrachtgever om het krachtenveld in beeld te brengen:
Vaak levert dit overzicht inzicht op. Vanuit de helicopterview, vanuit de positie van een waarnemer, komt de opdrachtgever losser van zijn persoon en persoonlijke zienswijze en krijgt oog voor het bredere krachtenveld. Met dit beeld voor ogen is het tijd voor stap 2.
Met analyseren bedoel ik het kijken naar patronen in het krachtenveld, om daarvan te leren. Bij het analyseren van het krachtenveld kunnen de volgende vragen aan de opdrachtgever nuttig zijn:
En, vanuit wat jou als adviseur opvalt:
Patronen
Richt je aandacht op het patroon, het systeem en even niet op de inhoud. Wat valt je op aan wat je ziet? Hieronder een aantal patronen als voorbeeld:
Ah ha!
Uit deze analyse vloeit een beter beeld voort over wat er aan de hand is, wat er speelt, waar de kern van het probleem zit. Pakt één van de hoofdrolspeler zijn rol niet, is iemand op een bepaalde plek steeds de dupe? Op welk niveau, bij welke spelers, is er actie nodig? Soms ontstaat het inzicht dat een probleem tussen twee mensen of tussen twee teams, zijn oorsprong vindt in een probleem in de relatie tussen twee mensen op een andere plek in de organisatie.
Nu er meer helderheid is over waar een knelpunt zit, is het tijd om te kijken hoe daar ruimte/beweging in te krijgen. Het is van belang om te kijken naar wat de opdrachtgever zelf kan doen. Wat ligt binnen zijn of haar “cirkel van invloed”?
Vragen die je daarbij kunnen helpen:
De actie kan de vorm hebben van een gesprek met iemand, iemand aanspreken of om hulp vragen. Het kan ook zo zijn dat de opdrachtgever zelf ander gedrag gaat vertonen in zijn of haar rol. Bijvoorbeeld door meer los te laten, verantwoordelijkheid aan anderen geven, met een andere mindset in de situatie gaan staan. Alleen al een andere houding kan veel teweeg brengen. Actie kan dus naar buiten maar ook naar binnen gericht zijn.
Je kunt een opdrachtgever helpen om invloed uit te oefenen in het krachtenveld van belangen. Dat kan door eerst het veld in beeld te brengen. Wie zijn de spelers en wat zijn hun belangen? Daarna analyseer je samen het krachtenveld. Het loont om hier afstand te nemen van de inhoud en te kijken naar het patroon dat zichtbaar wordt. Zo ontstaat inzicht en komen acties in beeld voor de opdrachtgever om effectief te gaan beïnvloeden.
Wil je oefenen met het in beeld brengen van krachtenvelden en sparren met collega adviseurs? Wil je effectiever zijn in het beïnvloeden van anderen? Kijk gerust naar onze trainingen en schrijf je in. Bijvoorbeeld de trainingen:
Adviesvaardigheden voor adviseurs
Of neem contact met ons op voor een maatwerktraining via 088 - 448 72 10.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.