GITP en PiCompany brengen in opdracht van klanten zeer regelmatig in kaart op welke competenties hun medewerkers goed of juist slecht scoren. Klanten kunnen dan uit de totale competentieset die competenties kiezen die het meest relevant zijn voor het functie-/competentieprofiel van de te beoordelen medewerker. Deze competenties worden vervolgens middels een 360 graden feedbacktool, de Reflector 360, in kaart gebracht.
27 aug. 2019
Met behulp van het instrument Reflector 360 kan goed in beeld worden gebracht waar medewerkers goed in zijn en waarin niet. Dit wordt beoordeeld door (bijvoorbeeld) de leidinggevende, collega’s en/of klanten. Zij baseren hun mening op het gedrag dat zij observeren. Het gaat hier dus om de zichtbaarheid van gedrag, vanuit het perspectief van anderen.
Lees ook het artikel Wat is het voordeel van 360-graden feedback?
In de database van GITP en PiCompany zijn tienduizenden van dergelijke metingen opgenomen. Elke persoon is beoordeeld op een X aantal competenties. Welke competenties zijn beoordeeld, hangt af van het functie-/competentieprofiel van de persoon. In een competentieprofiel zijn die competenties opgenomen die relevant zijn om in het werk/ een bepaalde functie (meestal de huidige functie) goed te presteren. Op basis van deze tienduizenden metingen kan een ranking gemaakt worden van competenties waarop medewerkers in het algemeen goed scoren en competenties waar zij over het algemeen slechter(er) op scoren.
Eerst het goede nieuws. Medewerkers zijn integer, loyaal aan de organisatie en marktgericht.
De top drie competenties waarop medewerkers het beste worden beoordeeld:
Natuurlijk zijn er bij een dergelijke meting altijd competenties waar medewerkers minder goed op scoren volgens collega’s en/of klanten. Van alle competenties scoren medewerkers het laagst op creativiteit, besluitvaardigheid en onafhankelijkheid.
De top drie competenties waarop medewerkers het slechtst worden beoordeeld:
De slechtere scores op de competenties creativiteit, besluitvaardigheid en onafhankelijkheid zijn zorgelijk. Juist dit zijn competenties die belangrijk zijn voor ‘moderne’ medewerkers. Het World Economic Forum (WEF) verwacht dat de vierde industriële revolutie – waar we nu middenin zitten – grote gevolgen heeft voor competenties die belangrijk en minder belangrijk zullen worden. Het WEF doet de voorspelling dat in 2020 kritisch denken (gerelateerd aan onafhankelijkheid) de op een na belangrijkste competentie zal zijn (op nummer 1 staat complexe problemen oplossen). Op nummer 3 van belangrijkste competenties staat creativiteit. En op nummer 7 staat besluitvaardigheid.
De competenties integriteit, organisatieloyaliteit en marktgerichtheid staan niet in de top 10 van meest gevraagde competenties.
Met andere woorden, juist die competenties (creativiteit, besluitvaardigheid en onafhankelijkheid) waar organisaties nu en in de nabije toekomst het meest behoefte aan hebben moeten bij veel medewerkers (veel meer) zichtbaar worden. En dat is noodzaak wil je als organisatie profiteren van nieuwe technologische mogelijkheden en concurrerend blijven.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.