Adobe Stock 360465349

FEEDBACK GEVEN: ALTIJD WEER SPANNEND!

Zolang de samenwerking soepeltjes verloopt, praten we wat af met onze collega’s. Maar o wee als kleine ergernissen in de weg gaan zitten. Dan schieten de juiste woorden ons ineens niet meer te binnen. De Ik boodschap met de 4 G’s geeft houvast.

In plaats van een kleine ergernis direct te bespreken met de betrokken collega, houden we vaak te lang onze mond. De bekende druppel die de emmer laat overlopen, doet de rest. Dan krijgt hij of zij de hele opgespaarde lading in één keer over zich uitgestort. Bekijk feedback eens als iets waar je je collega mee helpt.

DE VIER G’S VAN DE IK-BOODSCHAP

Een collega die meer dan eens te laat komt, spullen niet volgens afspraak inlevert of het altijd voor elkaar krijgt de leuke klussen op te eisen: het zijn bekende kleine ergernissen die een samenwerkingsverband danig kunnen verstoren. Door in een gesprek het Gedrag zonder oordeel concreet te beschrijven, te benoemen welk Gevoel dat bij jou oproept en wat voor Gevolg dat voor jou heeft, maak je de collega in kwestie deelgenoot van jouw reactie op zijn gedrag. Daar zijn veel mensen gevoelig voor. Door het vervolgens te hebben over hoe jij het Gewenst gedrag ziet, bied je je collega de kans zijn gedrag te veranderen.

Feedback geven aan een collega vraagt om heel bewuste communicatie. Begin niet plompverloren aan zo’n gesprek, maar bereid het goed voor.

Spreek vooral met de betrokkene en niet alleen met anderen
Belangrijk om te beseffen is dat het delen van ergernissen met derden en niet met de betrokkene zelf, de situatie alleen maar erger maakt. Een bekend voorbeeld zijn de gesprekken van collega’s over hun leidinggevende. Als het alleen bij deze gesprekken blijft, lost het niets op. Het vergroot alleen maar de negatieve gevoelens en het wantrouwen.

Denk na over je aanpak
Gebruik de tijd dat je tegen een feedback gesprek zit aan te hikken, om na te denken over hoe je de boodschap gaat brengen. Bespreek en oefen je aanpak eventueel met anderen. De IK-boodschap met de 4 G’s geeft je het houvast om de feedback op tijd en op de juiste manier te brengen.

Verander je houding
Feedback geef je niet alleen uit eigen belang. Stel dat je je ergert aan het gedrag van een collega, die ook veel met klanten omgaat. Als hij hetzelfde gedrag ook bij klanten vertoont, berokkent hij zichzelf en de gehele organisatie schade. Je bewijst je collega en de organisatie er dus een dienst mee. Als je er zo naar kunt kijken, wordt het makkelijker om de boodschap over te brengen.

DE ‘G’ VAN GRENS BEREIKT

Feedback moet uit betrokkenheid gegeven worden; vanuit de intentie dat je het beste voor hebt met die ander. Wanneer je echter regelmatig feedback hebt gegeven en het gedrag verandert niet, kun je altijd nog de 5deG inzetten van ‘de Grens is bereikt’. Want op een gegeven moment is het klaar. Ook als mensen de dooddoener gebruiken: ‘Ik kan er niets aan doen, want zo ben ik nu eenmaal’. Gedrag is altijd te veranderen. Dat is nu net de reden waarom je mensen altijd eerst de kans moet geven om dat te doen.


OVER DE AUTEUR

Jos Linnemann is medeauteur van het boek Scherp onderhandelen zonder bot te zijn en het Groot Psychologisch Modellenboek waarin ook de IK-boodschap is opgenomen. Jos Linnemann werkt als zelfstandig trainer/coach/adviseur.

Logo GITP 1080 x 1080

2024 GITP.nl

GITP is ISO 9001:2015 en ISO 27001:2017 gecertificeerd

Iso 9001 2015
EIK ISO27001