360 graden feedback is een vorm van feedback waarin je van meerdere mensen tegelijkertijd feedback krijgt op je functioneren. Het is een georganiseerde vorm van feedback, tegenwoordig veelal digitaal. Feedback kan gegeven worden door (bijvoorbeeld) de leidinggevende, collega’s en/of klanten. Zo krijg je als medewerker een compleet beeld van hoe je in verschillende situaties en verhoudingen functioneert.
20 sep. 2019
Het doel van 360 graden feedback is om inzicht te krijgen in sterke punten en de punten ten behoeve van verdere ontwikkeling. Wanneer de medewerker tenslotte weet waar talenten en waar ontwikkelpunten liggen, kan die kennis bewuster en gerichter ingezet worden om succesvoller te functioneren.
360 graden feedback is vaak een schriftelijke vorm van feedback. Je krijgt na afloop een overzicht van wat respondenten hebben ingevuld. Echter, in sommige organisaties is het gebruikelijk om de feedback anoniem te geven. Zo voorkom je scheve gezichten. Ook durven feedbackgevers dan vaak eerlijker te antwoorden, zo is het argument.
In het geval dat de feedbackgevers wel bekend zijn kan de feedbackontvanger nog meer uit de feedback halen wanneer deze in gesprek gaat met de feedbackgevers over 'de uitslag'. Het is de perfecte aanleiding om feedback aan anderen te vragen. Je kunt namelijk naar aanleiding van de feedback die je al hebt gekregen hele concrete vragen stellen om de feedback verder uit te werken en zo meer duidelijkheid te krijgen over hoe ze je precies zien.
We hebben voor zowel de feedbackgever als de feedbackontvanger een aantal tips om van een dergelijk gesprek een succes te maken.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.