De hoeveelheid data groeit exponentieel. Ook op HR-gebied. Iedere dag weer worden duizelingwekkende hoeveelheden data geproduceerd. En daar wilt u, móet u, chocolade van maken. Want data zijn het nieuwe goud. Als u de juiste vragen stelt en de antwoorden uit die data weet te halen, dan levert dat een enorme toegevoegde waarde op voor de organisatie. U zult ergens moeten beginnen met HR analytics. Sommigen zeggen zelfs ‘begin gewoon’, zonder poespas.
15 feb. 2019
Maar dan is een beetje achtergrond over wat onder HR analytics wordt verstaan en hoe de analytics-functie binnen organisaties zich ontwikkelt wel handig. Dat wordt in dit artikel beschreven. Daarbij wordt aangesloten bij het door Bersin by Deloitte ontwikkelde talent analytics maturity model.
Luc Dorenbosch en Tony Brugman schrijven in het boek HR Analytics, een 7e zintuig voor de moderne HR-professional, dat ze de HR-professional willen helpen het vak meer analytisch uit te oefenen.
Op basis van praktijkvoorbeelden bieden ze praktische handreikingen waarmee je als moderne en nieuwsgierige HR-professional leert:
Deze handreikingen kunnen gelezen worden als een soort stappenplan om te starten met HR analytics. Ze zijn vooral ook een aanmoediging voor de HR-professional om aan de slag te gaan met analytics. Overigens halen Dorenbosch en Brugman de mythe onderuit dat analytics niet geschikt zou zijn voor kleinere organisaties. Ook kleinere organisaties beschikken over relevante data die geanalyseerd kunnen worden en waarop beslissingen gebaseerd kunnen worden.
“Geweldig om aan de slag te gaan met data waar nog zo weinig naar gekeken is. Geweldig om inzicht te creëren in menselijke gedragingen op de werkvloer. En het allerleukst is het om verschil te maken door deze inzichten te delen. Soms weet ik gewoon niet waar te beginnen; er is nog zoveel te ontdekken.”
Esther Bongenaar, vice-president HR data & analytics bij Shell, in haar voorwoord in het boek HR analytics.
Onder HR analytics wordt verstaan:
De systematische identificatie en kwantificering van de impact van menselijk gedrag op het bedrijfsresultaat met het oog op het nemen van de best mogelijke beslissingen. (Van den Heuvel & Bondarouk, 2016)
Bernie Caessens, managing partner bij Resolved, merkt hierover op:
“In de definitie gaat het om de invloed van menselijk gedrag op bedrijfsresultaten. Dit houdt in dat, vanuit een bedrijfsperspectief, HR analytics op zijn minst een gedeelde verantwoordelijkheid is en inherent hoogst multidisciplinair.” Als HR professional hoeft u het dus niet alleen te doen!
Er zijn drie typen analytics:
De meeste organisaties komen dus, zoals opgemerkt, nog niet verder dan descriptive analytics.
Bersin by Deloitte heeft het People Analytics Maturity model ontwikkeld om te bepalen hoe ver organisaties zijn met hun inspanningen om data te analyseren.
Om te bepalen hoe ‘volwassen’ organisaties zijn op het gebied van data-analyse wordt gekeken naar:
Er zijn vier volwassenheidsniveaus:
Veertien procent van de door Deloitte onderzochte organisaties zit in deze (eerste) fase.
Data worden niet structureel verzameld. Er is geen capaciteit vrijgemaakt voor het analyseren van data. Het belang van data wordt niet goed begrepen. Beslissingen worden op basis van gevoel en intuïtie genomen. Er wordt onzorgvuldig met dataveiligheid en privacy omgesprongen.
Ruim tweederde van de onderzochte organisaties (69%) bevindt zich in deze fase. Het belang van data en beslissen op basis van data wordt onderkend. Data worden op structurele basis verzameld. Er wordt gestreefd naar een ‘single source of truth’ door het bouwen van een datawarehouse. Er wordt zorgvuldig met gegevens en privacy omgesprongen. Een of meerdere personen houden zich exclusief bezig met het analyseren van data. Bij de analyse wordt gebruik gemaakt van geavanceerde tools. Resultaten worden echter vooral door de HR-afdeling zelf gebruikt en niet door andere afdelingen.
Bijna 1 op de 7 organisaties (15%) is op behoorlijk volwassen wijze met people analytics bezig.
Er wordt gebruik gemaakt van geavanceerde tools en technieken om data te verzamelen en analyseren. Er worden geen HR-vragen, maar businessvragen beantwoordt. Analyses worden met de hele organisatie gedeeld en besproken. Er wordt geëxperimenteerd met nieuwe methoden en technieken door een gecentraliseerd en gespecialiseerd analytics-team. Een groot deel van de HR-beslissingen is gebaseerd op data.Dataveiligheid en privacy hebben een zeer hoge prioriteit.
Slechts een zeer klein aantal organisaties (2%) is echt volwassen op het gebied van people-anaylitics.
Data worden realtime verzameld, verwerkt en geanalyseerd met behulp van artificieel intelligent ondersteunde tools en technieken. Er is een crossfunctioneel analistenteam, dat nauw samenwerkt met ‘de business’. Alle (HR-)beslissingen worden genomen op basis van data. Er is echt (gebouwd aan) een datagedreven cultuur.
Om van niveau 1 naar de onderste helft van niveau 2 te gaan moet meer aandacht besteed worden aan privacy en dataveiligheid, een datawarehouse opgezet worden, aangesloten worden bij de analysebehoeften van de rest van de organisatie en een data-specialist aangesteld worden.
Om naar het bovenste gedeelte van niveau 2 te gaan moet meer aandacht besteed worden aan de kwaliteit van data, moeten HR-activiteiten gelinkt worden aan bedrijfsresultaten en moeten HR-professionals vertrouwd raken met data en analyses.
Naar niveau 3 is nog een grotere stap. Er moeten echt procedures komen om de datakwaliteit te waarborgen. Niet alleen HR-data wordt verzameld, maar ook bijvoorbeeld financiële- en productiedata, data over gedrag en data over klachten die via een chatbot en Twitter binnenkomen. Iedereen binnen de organisatie moet toegang hebben tot data en de uitkomsten van de analyses. Continu moet feeling gehouden worden met de behoeften van de organisatie op het gebied van analyses. People analytics zijn de basis voor iedere beslissing op HR-gebied. Er wordt geëxperimenteerd met nieuwe tools en technieken door een team van specialisten. Deze specialisten werken continu aan het bijhouden van hun kennis en vaardigheden.
Iedere organisatie, groot en klein, kan dus aan de slag met analytics. Er zullen wel grote inspanningen geleverd moeten worden echt volwassen te worden op het gebied van people analytics.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.