Laat je inspireren door onze insights en nieuwsupdates.
Mindset is nu al hét woord van 2023. Natuurlijk is het geen nieuwe term, maar wél eentje die je steeds meer hoort. Met een positieve mindset bereik je meer en voelt dat ook nog eens makkelijker. Ook als organisatie kun je met behulp van positieve psychologie stimuleren dat medewerkers beter in hun vel zitten, productiever zijn én gemakkelijker hun doelen halen. Een mooi streven, zeker aan het begin van het nieuwe jaar. Hoe pak je dat aan?
Teams worden steeds belangrijker voor het bereiken van doelen en behalen van organisatie succes. Desondanks is er nog veel ruimte voor de ontwikkeling van teams en het zorgen van juiste samenstelling. Hybride werken heeft grote impact op teams. Positief als het gaat om werkgeluk, een negatief effect op de teamperformance. Dat blijk uit het onderzoek van GITP naar teamontwikkeling in de BV Nederland.
Teams vormen een cruciale succesfactor in organisaties. Daarmee verschuift de focus op de ontwikkeling van de individuele medewerker in zijn of haar eigen functie naar die van de medewerker als lid van een team én naar het functioneren van teams op zich. Hoe werk je als team aan het beste resultaat?
In veel facetten van het leven is de inzet van digitale tools niet meer weg te denken. Ook op de werkvloer en dan specifiek bij het ontwikkelen van teams zijn tools en bijvoorbeeld talent analytics aan de orde van de dag. Maar wat is precies de meerwaarde van digitale tools en talent analytics bij teamontwikkeling? En hoe zetten we ze bij GITP in voor onze klanten?
Wisselen van baan of zelfs sector. Van een traditionele functie naar een flexibele of parttime baan. Een eigen bedrijf starten. Een sabbatical nemen om een reis te maken of het werkende leven helemaal vaarwel zeggen door (vervroegd) met pensioen te gaan… De wereld is in rap tempo aan het veranderen. Mensen zoeken naar andere manieren om hun leven vorm te geven en hebben andere verwachtingen van hun werk. Hoe voorkom je dat je daar als werkgever de dupe van wordt?
Data kun je toepassen op ieder werkveld. Zeker ook binnen HR. Met (online) tools als assessments, scans en Talent Analytics heb je de mogelijkheid om meer data te verzamelen en/of te analyseren en daarmee voornamelijk beter onderbouwde beslissingen te nemen. Mark van Ieperenburg is consultant bij GITP. Hij verbindt data en organisaties en houdt zich bezig met het vinden van talent- en gedragspatronen uit de diversiteit aan rapportages van GITP en data van organisaties zelf - ook wel - Talent Analytics. Dat doet hij branche-ongebonden voor een uiteenlopende groep klanten. Welke kansen ziet hij voor data binnen HR?
In mijn werk als adviseur kom ik veel managers tegen die in hun organisatie de continue dialoog willen stimuleren: een dialoog waarin medewerker en leidinggevende dagelijks of wekelijks met elkaar spreken over hoe het met de persoon gaat, wat hij of zij nodig heeft om prestaties te leveren en met plezier in het werk te staan. Maar zo’n dialoog betekent wel afscheid nemen van iets waaraan veel mensen in organisaties gewend zijn, namelijk aan het voeren van twee of drie functioneringsgesprekken per jaar. Dat was wel zo duidelijk. Gesprekken met een vaste agenda, beoordelingscriteria en scores op competenties of waarden.
Hoe ziet de toekomst van beoordelen er uit? Welke rol speelt continue feedback in performance management? En hoe kijken Nederlandse HR-professionals hier tegenaan? Om deze vragen te beantwoorden heeft GITP/PiCompany in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction een onderzoek opgezet.
Over de consequenties van het coronavirus is iedereen nog lang niet uitgepraat. Zo hadden we het eerder over het innovatie-effect, waaruit blijkt dat juist een crisis als katalysator fungeert voor innovatie en verandering. Wanneer we kijken naar de huidige stand van zaken van onze relaties blijkt nu dat naast innovatie in stroomversnelling, er nog meer veel meer trends tevoorschijn komen terwijl de markt verandert.
Iedereen die wel eens geprobeerd heeft een gewoonte te veranderen weet hoe lastig dat is. Niet voor niets sneuvelen de meeste goede voornemens al in de derde week van januari. Dat veranderen moeilijk is, blijkt alleen al uit het feit dat het velen al tegenstaat om een horloge een uur aan je andere pols te dragen dan je normaal gewend bent.
Steeds meer organisaties stoppen met de traditionele eindejaarsgesprekken. Of denken er op z’n minst over na om het beoordelen anders te gaan doen.
Er worden boeken, artikelen en blogs over vol geschreven en talloze events over georganiseerd: Performance Management. Maar wat is het nou precies en waarom zou je het als organisatie moeten omarmen en inzetten? Wat brengt het je?
Als manager ben je verantwoordelijk voor het behalen van resultaten. Omzetdoelstellingen, winst, innovaties, nieuwe klanten. Ambities die je graag waar maakt en waar je je 100% voor inzet. Je realiseert je maar al te goed dat je je medewerkers daarbij heel hard nodig hebt, sterker nog: van hen afhankelijk bent om die doelen te bereiken. Je wilt dat zij optimaal presteren, omdat je alleen dan ook als organisatie optimaal presteert. Het zijn immers je mensen die met hun gedrag en inzet het verschil maken tussen goed en uitstekend, tussen een organisatie waar het allemaal wel lekker loopt en een organisatie die excelleert.
Je wilt groeien met je organisatie. Meer omzet. Andere opdrachtgevers. Innoveren. Efficiënter werken. Minder kosten maken en meer waarde toevoegen voor je klant. Wat je redenen ook zijn, je wilt je ambities waarmaken. En daarvoor heb je – tenzij je een eenmanszaak hebt en 48 uur in een dag – de juiste mensen nodig. Mensen die beschikken over de competenties die ervoor zorgen dat zij de nieuwe taken en verantwoordelijkheden goed aankunnen.
Werknemers die serieus met hun carrière bezig zijn, nemen steeds vaker de regie over hun eigen loopbaan. Ze wachten niet af met wat voor ideeën en voorstellen hun leidinggevende komt, maar maken zelfbewust hun ambities kenbaar. Het eindejaarsgesprek (en natuurlijk ook het voortgangsgesprek) is een uitgelezen kans om jouw carrièrewensen voor het nieuwe jaar aan te kaarten.
De Volkskrant stelt dit jaar vast dat het aantal zelfstandige coaches stijgt (1). Tegelijkertijd biedt de verdergaande digitalisering kansen om over te stappen naar een online omgeving. Zo ook voor coaching. Online lijkt daarin een ruim aanbod van online coaching aanwezig, waarbij sommige websites zelfs aanmoedigen om op deze manier ‘gemakkelijk geld te verdienen’ (3). En dat in een tijd waarin ook kritisch wordt gekeken naar de ‘wildgroei’ aan coaches die serieuze problematiek behandelen, zoals burn-outs (4). (Het is verstandig om alleen gecertificeerde coaches te raadplegen). Maar hoe zit het met online coaching: is dit net zo effectief als face-to-face-coaching?
Van 17 tm 19 september 2019 vond Zukunft Personal plaats in Keulen. Dit is de grootste HR-technologiebeurs van Europa. Meer dan 750 organisaties presenteerden hier hun (digitale) HR-oplossing. Van Total Workforcemanagementsysteem en gamified learning tot een employer branding community en recruitmenttool. Daarnaast waren er honderden presentaties op diverse podia over onderwerpen als kunstmatige intelligentie, leren door te falen, reverse recruitmentplatforms en conversational learning (leren met behulp van een app). Hieronder een impressie van een van die presentaties over het invoeren van een (corporate) gezondheidsprogramma, dat gebaseerd is op wetenschappelijke principes.
360 graden feedback is een vorm van feedback waarin je van meerdere mensen tegelijkertijd feedback krijgt op je functioneren. Het is een georganiseerde vorm van feedback, tegenwoordig veelal digitaal. Feedback kan gegeven worden door (bijvoorbeeld) de leidinggevende, collega’s en/of klanten. Zo krijg je als medewerker een compleet beeld van hoe je in verschillende situaties en verhoudingen functioneert.
In deze infographic vatten we de belangrijkste informatie en cijfers samen uit het onderzoek naar de feedbackcultuur in Nederlandse organisaties.
GITP en PiCompany brengen in opdracht van klanten zeer regelmatig in kaart op welke competenties hun medewerkers goed of juist slecht scoren. Klanten kunnen dan uit de totale competentieset die competenties kiezen die het meest relevant zijn voor het functie-/competentieprofiel van de te beoordelen medewerker. Deze competenties worden vervolgens middels een 360 graden feedbacktool, de Reflector 360, in kaart gebracht.
Op 25 juni 2019 vond in het experience center van PwC het HRcommunity-event The Employee Experience plaats. GITP/PiCompany presenteerde daar de resultaten van het eigen feedbackonderzoek. Het was een zeer interactieve dag waar de aanwezige bedrijven een hele dag aan hun eigen case werkten, geholpen door de aanwezige experts. Het programma werd afgewisseld met keynote sprekers. Irene Vernie van Rituals Cosmetics verzorgde de eerste keynote.
Steeds meer organisaties voeren zelfsturing in. In dergelijke organisaties spreken medewerkers elkaar aan op gedrag en resultaat. Feedback vindt op regelmatige basis plaats en wordt gezien als hét instrument om de samenwerking binnen teams te verbeteren en de betrokkenheid en motivatie van medewerkers te vergroten.
Steeds meer organisaties realiseren zich dat een traditionele beoordelingssystematiek, met jaarlijks één functioneringsgesprek en één beoordelingsgesprek, niet meer van deze tijd is. Beter past een feedbackcultuur waarin beschikbaarheid en snel reageren centraal staan, met een informele insteek en zonder uitgebreide verslaglegging.
360 graden feedback is een vorm van feedback waarin medewerkers van meerdere mensen tegelijkertijd feedback krijgen op hun functioneren. De 360 graden feedbackmethode onderscheid zich van ‘gewone’ feedback doordat de feedback vanuit meerdere perspectieven wordt gegeven en geeft zo een objectiever en genuanceerder beeld van de beoordeelde. De 360 graden feedbackmethode richt zich op beoordeling, maar daarnaast ook op de ontwikkeling van de (sterke punten van de) feedbackontvanger.
Gisteravond leverde ik om 22.15 uur een artikel aan. Het was een zogenaamd ‘spoedje’. Door iemand anders was eerder een artikel geschreven op basis van een interview met de directeur. Echter, dat was door de - terecht kritische - directie niet goed genoeg bevonden. Of ik het artikel kon herschrijven, de kritiek op het oorspronkelijke artikel in acht nemend? En zo zat ik dus gisteravond te zwoegen op een nieuwe versie van het artikel. Nu, 20 uur later vraag ik me af wat de directie van het herschreven artikel vond. Heb ik de juiste toon weten aan te slaan? Is de centrale boodschap helder? Of heb ik juist de plank volledig misgeslagen? Feedback zou prettig zijn. Zou een tool, een online feedbacktool, het geven van feedback sneller of makkelijker maken?
Binnen veel organisaties vinden binnenkort weer voortgangsgesprekken plaats. Het voortgangsgesprek, ook wel functioneringsgesprek genoemd, vindt in ieder geval een keer per jaar plaats. Een voortgangsgesprek kan als doel hebben om het functioneren van de medewerker te bespreken. Vaak ook wordt het gesprek gebruikt om de wensen en ambities van medewerkers in kaart te brengen.
Steeds meer organisaties realiseren zich dat een traditionele beoordelingssystematiek, met jaarlijks één functioneringsgesprek en één beoordelingsgesprek, niet meer van deze tijd is. Een voortdurende of regelmatige terugkoppeling op gedrag en prestaties van medewerkers en managers is gewenst. Het is echter een zoektocht, bepalen wat de juiste manier is om iedereen op juiste wijze gepaste feedback te geven. Er zijn organisaties die dit oplossen met een feedback-app. Anderen organiseren dialoogsessies of goede gesprekken. Niet zelden gaat het anders organiseren van feedback (gedwongen) ook gepaard met een cultuuromslag.
In een tijd waarin we continu afgeleid worden. Waarin allerlei mensen en media om onze aandacht schreeuwen, is echt luisteren een hele kunst. In gesprekken met collega’s ‘horen we wat ze zeggen’ – dat spreken we soms zelfs letterlijk uit: ‘ik hoor wat je zegt’ – maar lúisteren we ook?
De reputatie van het beoordelingsgesprek ligt momenteel zwaar onder vuur. In de media wordt het gesprek weggezet als de oorzaak van een hoop ergernis en frustratie. Dit klopt inderdaad in veel gevallen, maar rechtvaardigt dat de conclusie om het beoordelingsgesprek in de ban te doen? Ik dacht het niet.
Veel organisaties houden zich op de een of andere manier met performance management bezig. Het functionerings- en beoordelingsgesprek, medewerkers sturen en coachen op competenties: het klinkt veel leidinggevenden bekend in de oren. Maar of organisaties overtuigd zijn van de meerwaarde?
Nu 'veranderen' de norm is geworden binnen veel organisaties, komen leidinggevenden voor flinke uitdagingen te staan. Omgaan met weerstand en het voeren van slechtnieuwsgesprekken horen daarbij. ‘Een goed slechtnieuwsgesprek.’ Het klinkt vreemd, maar zeker bij ontslag kan het verloop van zo'n gesprek het verschil maken voor de medewerker die het betreft, voor de leidinggevende die het gesprek voert én voor de organisatie.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.
Onze diensten
Talent oplossingen
Kennisbank
Over ons
Contact & support
2024 GITP.nl
GITP is ISO 9001:2015 en ISO 27001:2017 gecertificeerd