GITP heeft de afgelopen jaren tienduizenden assessments afgenomen. Op basis van de uitkomsten van deze tienduizenden assessments kan een top 10 samengesteld worden van competenties die het meest geadviseerd worden om te ontwikkelen. In dit artikel aandacht voor de competentie die na resultaatgerichtheid, samenwerken, klantgerichtheid, overtuigingskracht, initiatief, oordeelsvorming en besluitvaardigheid het meest geadviseerd wordt om te ontwikkelen: Probleemanalyse.
12 apr. 2021
Competenties zijn (in principe) te ontwikkelen. Hoe goed iemand de benodigde competenties kan leren beheersen en doelgericht inzetten, hangt echter van zijn talenten af. Mensen verschillen in talenten. Dat verschil in talenten heeft gevolgen voor de ontwikkelbaarheid van hun competenties. Iemands talenten liggen grotendeels vast. Niet iedereen kan alles even gemakkelijk leren of doen. In het bijzonder je persoonlijkheid en je intelligentie stellen grenzen aan het gemak waarmee je je sommige competenties eigen kunt maken. Anderzijds bieden ze ook juist mogelijkheden om andere competenties sterk in te zetten. Talenten zijn dus een basisvoorwaarde voor resultaten.
Dit kan als volgt weergegeven worden: Talent > Competenties > Resultaat
Maandelijks staat een competentie uit de top 10 te ontwikkelen competenties centraal in de reeks ‘Werken aan….’. Jij kunt als HR-professional, manager of coach werken aan het verbeteren van deze competentie bij je medewerkers. Deze maand de nummer acht uit de top 10: Probleemanalyse.
Het volgende komt in dit artikel aan de orde:
Onder probleemanalyse verstaan we het volgende: Signaleren van problemen; herkennen van belangrijke informatie; verbanden leggen tussen gegevens. Opsporen van mogelijke oorzaken van problemen; zoeken naar ter zake doende gegevens.
Gedragsindicatoren vormen de basis van een competentie. Je herkent de competentie probleemanalyse aan de volgende 6 gedragsindicatoren:
WELKE ROL SPEELT TALENT BIJ DE ONTWIKKELING VAN DE COMPETENTIE?
In deze paragraaf aandacht voor de ontwikkelbaarheid van de competentie. Ook komen de randvoorwaarden voor een effectieve ontwikkeling van de competentie aan de orde.
Deze competentie is goed te ontwikkelen waar het gaat om het opsporen van oorzaken van fouten en het opsporen van belangrijke informatie voor het nemen van beslissingen. Als de medewerker tekort schiet op die aspecten, moet hij vooral meer tijd en aandacht besteden aan het verzamelen van informatie voordat hij conclusies trekt of beslissingen neemt. Een gebrekkige probleemanalyse kan veroorzaakt worden door het feit dat de medewerker:
Het is van belang om nauwkeurig vast te stellen welke aspecten van probleemanalyse onvoldoende aanwezig zijn. Bij een nieuwe medewerker kan onvoldoende probleemanalyse ook veroorzaakt worden door het feit dat hij nog niet goed op de hoogte is van zaken die spelen. Er is een relatie met de competentie Luisteren voor wat betreft het doorvragen op aangeboden informatie. Naarmate iemand deze competentie beter beheerst, zal hij het makkelijker vinden om door te vragen en de benodigde informatie te verkrijgen.
Het intelligentieniveau stelt grenzen aan de complexiteit van problemen die iemand aankan. Regelmatig met te moeilijke problemen geconfronteerd worden, ondermijnt de motivatie om daarmee door te gaan. Goed zicht op het eigen intelligentieniveau is daarom essentieel.
De STAR-methode is een specifieke methode van gedrags- en resultaatgericht interviewen. De methode houdt in dat je door je manier van vragen stellen probeert een zo betrouwbaar mogelijk beeld van iemands optreden te krijgen, ook al was je er zelf niet bij. Dat doe je door volgens een vaste structuur te vragen naar:
Het is een nuttige manier om gedragsvoorbeelden te verzamelen en een helder beeld te krijgen van die aspecten van gedrag die je gesprekspartner verder kan ontwikkelen.
Hieronder een aantal STAR(t)-vragen, waarmee een coach het gesprek kan starten om concreet gedrag met betrekking tot de competentie probleemanalyse bespreekbaar te maken:
Om iemand verantwoord te kunnen coachen op het managen van een specifieke competentie voor persoonlijke ontwikkeling, moet je informatie hebben over zowel zijn talent voor die competentie als over de mate waarin hij de competentie al in zijn feitelijk gedrag laat zien.
Informeren: De gesprekspartner concrete adviezen geven om informatie te verzamelen of acties te ondernemen die hem kunnen helpen om zelf zijn talent en competentie te managen.
Assisteren: De gesprekspartner persoonlijk en rechtstreeks ondersteunen bij het managen van zijn talent en competentie.
Van welke informatie ging hij uit, hoe kwam hij daar aan, wat was de kwaliteit ervan? Is alle beschikbare informatie gebruikt, zijn alle relevante bronnen benaderd?
Hoe kwam hij tot zijn conclusie, scheidde hij hoofd- en bijzaken correct? Welke beslissingen nam hij bij het kiezen van de argumenten om zijn conclusie te onderbouwen?
Kwam hij ook in actie, spoorde hij aan tot een te volgen gedragslijn?
Verwijzen: De gesprekspartner verwijzen naar andere personen door wie of naar situaties waarin hij geholpen kan worden om zijn talent en competentie te managen.
De inhoud van dit artikel is gebaseerd op het boek ‘Coachen op gedrag en resultaat’ van Nico Smid.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.