GITP heeft de afgelopen jaren tienduizenden assessments afgenomen. Op basis van de uitkomsten van deze tienduizenden assessments kan een top 10 samengesteld worden van competenties die het meest geadviseerd worden om te ontwikkelen. In dit artikel aandacht voor de competentie die na resultaatgerichtheid het meest geadviseerd wordt om te ontwikkelen: Samenwerken.
19 apr. 2021
Competenties zijn (in principe) te ontwikkelen. Hoe goed iemand de benodigde competenties kan leren beheersen en doelgericht inzetten, hangt echter van zijn talenten af. Mensen verschillen in talenten. Dat verschil in talenten heeft gevolgen voor de ontwikkelbaarheid van hun competenties. Iemands talenten liggen grotendeels vast. Niet iedereen kan alles even gemakkelijk leren of doen. In het bijzonder je persoonlijkheid en je intelligentie stellen grenzen aan het gemak waarmee je je sommige competenties eigen kunt maken. Anderzijds bieden ze ook juist mogelijkheden om andere competenties sterk in te zetten. Talenten zijn dus een basisvoorwaarde voor resultaten.
Dit kan als volgt weergegeven worden: Talent > Competenties > Resultaat
Regelmatig staat een competentie uit de top 10 te ontwikkelen competenties centraal in de reeks ‘Werken aan….’. Je kunt als HR-professional, manager of coach werken aan het verbeteren van deze competentie bij je medewerkers. Hier de nummer twee uit de top 10: samenwerken.
Het volgende komt aan de orde in dit artikel:
Onder samenwerken verstaan we het volgende: Actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat of probleemoplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is.
Gedragsindicatoren vormen de basis van een competentie. Je herkent de competentie samenwerken aan de volgende 5 gedragsindicatoren:
In deze paragraaf aandacht voor de ontwikkelbaarheid van de competentie in het algemeen en de samenhang met andere competenties. Ook komen de randvoorwaarden voor een effectieve ontwikkeling van de competentie aan de orde.
Deze competentie is goed te ontwikkelen, al vergt het wel de nodige tijd, aandacht en begeleiding. Bij samenwerken gaat het er om meer oog te hebben voor het gezamenlijke doel dan voor het eigen doel. Een collega of leidinggevende een beetje helpen is belangrijk, maar dat hoeft nog geen samenwerken te zijn. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken. Ook hier geldt dat succes motivatie bevordert in plaats van dat motivatie vanzelfsprekend tot succes zou leiden. Oefenen in groepstaken waarin de afzonderlijke expertises van verschillende groepsleden noodzakelijk zijn voor succes is daarom een krachtig ontwikkelingsinstrument.
De STAR-methode is een specifieke methode van gedrags- en resultaatgericht interviewen. De methode houdt in dat je door jouw manier van vragen stellen probeert een zo betrouwbaar mogelijk beeld van iemands optreden te krijgen, ook al was je er zelf niet bij. Dat doe je door volgens een vaste structuur te vragen naar:
Het is een nuttige manier om gedragsvoorbeelden te verzamelen en een helder beeld te krijgen van die aspecten van gedrag die je gesprekspartner verder kan ontwikkelen.
Hieronder een aantal STAR(t)-vragen, waarmee een coach het gesprek kan starten om concreet gedrag met betrekking tot de competentie samenwerken bespreekbaar te maken:
Om iemand verantwoord te kunnen coachen op het managen van een specifieke competentie voor persoonlijke ontwikkeling, moet je informatie hebben over zowel zijn talent voor die competentie als over de mate waarin hij de competentie al in zijn feitelijk gedrag laat zien.
Informeren: De gesprekspartner concrete adviezen geven om informatie te verzamelen of acties te ondernemen die hem kunnen helpen om zelf zijn talent en competentie te managen.
Assisteren: De gesprekspartner persoonlijk en rechtstreeks ondersteunen bij het managen van zijn talent en competentie.
Verwijzen: De gesprekspartner verwijzen naar andere personen door wie of naar situaties waarin hij geholpen kan worden om zijn talent en competentie te managen.
En voor medewerkers die nog wat extra ondersteuning kunnen gebruiken is er de online competentietraining samenwerken.
De inhoud van dit artikel is gebaseerd op het boek ‘Coachen op gedrag en resultaat’ van Nico Smid.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.