Hoe zorg je ervoor dat je team optimaal bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen? Hoe haal je het beste uit hen? En uit jezelf? Hoe herken en ontwikkel je talent? Het zijn belangrijke vragen, die tegenwoordig niet alleen managers maar ook medewerkers en steeds meer zzp’ers zich stellen. Er zijn natuurlijk niet voor niets tientallen boeken geschreven over performance-, competentie- en talentmanagement: het is een van de belangrijkste onderwerpen waar organisaties zich mee bezig moeten houden: de juiste man of de juiste vrouw op de juiste plek bepaalt immers hoe succesvol een organisatie kan zijn.
29 okt. 2019
Wie het beste uit mensen wil halen, moet leren sturen op gedrag én resultaat. Mensen kunnen immers alleen een goed resultaat leveren als ze zich voldoende inspannen en tegelijkertijd over de juiste competenties beschikken. Hoe goed iemand de benodigde competenties kan inzetten, hangt van zijn talenten af: niet iedereen kan alles even makkelijk leren of doen. Je persoonlijkheid en intelligentie bepalen het gemak of juist de moeite waarmee je je sommige competenties eigen kunt maken. Talenten zijn dan ook een basisvoorwaarde voor resultaten:
Talenten ↣ Competenties ↣ Resultaat
Maar talenten alleen zijn niet voldoende: ze moeten ook verzilverd worden. Ook Johan Cruijff moest veel trainen en oefenen om de beste speler van de wereld de worden: zijn talent alleen was niet voldoende. In werksituaties is dat niet anders: wie succesvol wil zijn, moet niet alleen goed weten welke competenties daarvoor nodig zijn maar ook of en in hoeverre die competenties ontwikkelbaar zijn. Want alleen dan heeft het zin je energie te richten op het ontwikkelen van die competenties. Maar hoe doe je dat nou? We geven je een bewezen aanpak waarmee je in korte tijd doelbewust kunt sturen op feitelijk gedrag dat aanwezig talent omzet in goede prestaties.
Het verzilveren van talent is pas geslaagd als daarmee de gewenste resultaten ook echt gerealiseerd worden. En dat lukt alleen als mensen daarvoor gemotiveerd zijn. Het is niet genoeg dat mensen kunnen wat er van hen verwacht wordt (competenties) en kunnen leren wat ze in de toekomst moeten kunnen (talent), ze moeten daar ook blijvend voor gemotiveerd zijn. Want alleen zo kun je erop vertrouwen dat ze het gedrag laten zien waarmee de doelstellingen behaald kunnen worden.
Het lastige is dat je anderen niet kunt motiveren; dat kunnen mensen alleen zelf. Je kunt als coach alleen de voorwaarden, de kaders scheppen waarbinnen je medewerkers uitgedaagd en gemotiveerd worden:
Maar daarmee ben je er nog niet: motivatie leidt niet altijd tot succes. Het is eerder andersom: succes leidt tot motivatie. Houd daarom als coach een kritische spiegel voor:
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.