Training Coachen van collega’s

Ontwikkel je coachende vaardigheden en leer effectieve coachingstechnieken. Versterk je team met persoonlijke ontwikkeling, praktische tips, en feedback geven en ontvangen

  • 2 dagen
  • 6 uur zelfstudie
  • incl. Dagarrangement

Waarom kiezen voor deze training?

Van tijd tot tijd krijg je bijvoorbeeld van je leidinggevende de vraag om een collega te begeleiden, coachen of om eens met een collega te gaan praten. Die vraag krijg je niet voor niets: je bent een goed ingewerkte collega -misschien zelfs officieel ‘senior’. Natuurlijk: iedereen kan op zijn eigen manier een collega op weg helpen maar soms leidt het tot onduidelijkheid (wie is er nu verantwoordelijk?) en soms vraag je je af of alles wat je aangeeft wel overkomt. Hoe pak je die soms alledaagse gesprekken het beste aan?


In deze training leer je je coachende rol af te bakenen én hoe je je ervaring het beste over kunt brengen aan degene die je coacht. Je leert heldere afspraken maken over je aanpak. Je krijgt zicht op succesfactoren als motivatie, de ander in beweging laten komen en vertrouwelijkheid maar ook hoe je voorkomt dat jij uiteindelijk het gevoel hebt alle apen op je schouder te hebben. Je leert een direct toepasbare aanpak van coachingsgesprekken toe te passen. Bruikbaar voor meer formele gesprekken, maar ook in de alledaagse praktijk. Je helpt je collega’s hiermee problemen te verhelderen en op te lossen, zelfvertrouwen te vergroten en beter te kunnen kiezen.


Door het volgen van de training ‘Coachen van collega’s’ bereik je dat je effectiever bent in je coachingsgesprekken en daarmee je collega’s ook effectiever maakt!

Competenties

  • Coachen
  • Luisteren
  • Sensitiviteit
  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren

Voor wie?

De training Coachen van collega’s is bedoeld voor iedere professional die van tijd tot tijd collega’s begeleidt of coacht en dat zo effectief mogelijk wil doen. Daarbij herken je je in een of meer van de volgende situaties:


  • Je coacht collega’s omdat je senior bent of omdat je een specialisme wil overbrengen.
  • Je bent coördinator zonder dat je formeel leidinggevende bent.
  • Je hebt soms het gevoel dat de mensen die je verder geholpen hebt later vragen aan je te stellen die ze zelf hadden kunnen beantwoorden.
  • Je wilt effectief zijn in je coachende gesprekken zonder zelf het gevoel te hebben andermans vervelende taken over te nemen.
  • Je werkt regelmatig in wisselende teams of met zzp-ers waarbij jou gevraagd is een oogje in het zeil te houden.

Resultaat

Na afloop van de training heb je je ontwikkeld op de volgende gebieden:

  • Hanteer je voor jezelf een heldere opbouw van een coachingsgesprek.
  • Gebruik je coachend leiderschap: je kunt in een gesprek de ander zoveel mogelijk zelf tot oplossingen laten komen.
  • Kun je collega het gespreksresultaat laten vertalen concrete acties, je stimuleert oplossingsgericht denken.
  • Heb je zelfvertrouwen bij het coachen van collega’s en kun je medewerkers in hun kracht zetten zodat ze een volgende keer zelf tot oplossingen kunnen komen in plaats van ze te lang afhankelijk te laten blijven.
  • Kun je het onderscheid tussen jouw coachende rol en je functie goed onderscheiden en hierover duidelijk communiceren.

Programma

Wat kun je verwachten?

De training Coachen van collega’s heeft een zeer praktische insteek. Je oefent coaching en coachend leiderschap in de praktijk. Daarnaast staan we stil bij het coachingproces, coaching stappen en jouw rol als coach in de praktijk.

Voorafgaand aan de training heb je een persoonlijk online intakegesprek met de trainer. Daarin bespreken jullie de resultaten van de vragenlijst die je hebt ingevuld, maar ook de uitdagingen waar je mee aan de slag wilt. Fijn voor de trainer om te weten, maar ook voor jezelf. Zo begin je met focus en een duidelijk doel aan de training, voor een optimaal leerresultaat!


Je oefent in het voeren van coachende gesprekken, waarbij je op de eerste dag van de training een mede-deelnemer coacht op een reëel eigen vraagstuk (en andersom). Je oefent dus met échte cases. Zo leer je ook doordat je ervaart hoe het is om gecoacht te worden. Tijdens de tweede dag wordt het oefenen ondersteund door een professionele trainingsacteur. Behalve een gespreksstructuur leer je ook hoe om te gaan met verschillen in motivatie, met weerstand en met je eigen neiging om snel oplossingen te willen geven. Naast het oefenen is er tijd om stil te staan bij je rol als coach, een stappenplan en reflectie op je rol en aanpak.

Omdat we in kleine groepen werken is er veel individuele aandacht een feedback mogelijk. Bij de training hoort een online leeromgeving en een test waarmee je je voorbereidt op de trainingsbijeenkomsten.

Programma

Deze onderwerpen komen aan bod

Dag 1

  • Coachen van collega’s: verschillen met leidinggeven
  • Helderheid over je rol en contractering
  • De coachende houding
  • De structuur van een coachingsgesprek
  • Oefenen van een gestructureerd coachingsgesprek
  • Actieplanning


Dag 2

  • Oefenen van coachingsgesprekken met acteur (eigen cases)
  • Grenzen aan coaching
  • Je zelfvertrouwen als coach
  • Actieplanning
Logo GITP 1080 x 1080

2024 GITP.nl

GITP is ISO 9001:2015 en ISO 27001:2017 gecertificeerd

Iso 9001 2015
EIK ISO27001